måndag 14 juni 2010

Bellas weekend med mamma Cissi, i efterhand...

Ja, här kommer en summering av den fantastiska helg som Bella och hennes mamma upplevde 10-14 juni;

Torsdag:
Cissi kom med t-banan från Hethrow till Gloucester road där hon möttes av Bella för att tillsammans gå och checka in på hotellet "Majestic" i närheten. Detta var ett typiskt engelskt hotell med heltäckningsmattor och slitna väggar, mysigt och charmigt. Vi hade såklart kunnat bo i Streatham, men som Cissi sa "vi har ju pratat i flera år om att vi ska göra något sånt här, så då kan vi ju passa på att gör det nu". =) Efter incheckning blev det bensträckare på sängen några minuter innan vi begav oss in till Liecester squer för att äta. Mat blev det på en pub och mätta vandrade vi därifrån en liten sväng till Covent garden där Cissi lämnade kvar Bella som skulle dansa för Rolfe. Cissi åkte hem till hotellrummet medan Bella svettades i dansandet.

Mamma Cissi på hotellrummet

Fredag:
Frukost på hotellet. Detta hade vi fått höra från bokningen av hotellet att det skulle vara en ordentlig frukost. En ordentlig frukost innebar att det till dom vita brödbullarna fanns cornflakes och mjölk. Jaja tänkte vi, vi är juiengland, god marmelad fanns det i alla fall att bre på det ljusa luftiga brödet. Resten av dagarna tog vi me av egenhandlat bröd och ost och åt till teet och kaffet och marmeladen. =)
Bella hade matteprov idag. Eftersom att inget internet fanns på hotellet gick hon till Starbucks som låg vid t-banestationen med dator och miniräknare medan Cissi tog en promenad på ca 15 min till Harrods. Efter ett par timmar kom hon till Bella och vi drack kaffe och delade på en blåbärsmuffin. Sen blev det bråttom in till Covent Garden, Bella skulle dansa balett för Ian kl 15. Innan dansen blev det lunch på Café Nero som bjöd på en väldigt god tomatsoppa med fuccachia till. Detta var någo som tidningen M tipsade om, tack M! Utsökt lunch! Sen fick Cissi titta på Bella när hon svängde på benen och trippade på tå. Efter besöket på Pineapple blev det middagsdags igen, denna gång på Bella Italia där vi åt varsin god pasta med rött vin till. Mumma!
Nu var det dags att dra sig mot teatern där Lejonkungen går. Bella tappade en biljett (!) men en alldeles för vänlig ung man plockade upp den och sprang efter oss för att ge den till oss! TACK!!! Vilken tur att det finns goda och fina människor! Musikalen var underbar med alla dess färger och härliga afrikanska rytmer! Det var så mycket att titta på att man ibland glömde bort att lyssna ordentligt bara.. Vilka fantastiska kostymer! Enda minuset på detta besök var det kärleksfulla paret framför oss som nästan satt i knät på varandra, långa var dom också så det blev mycket träning för nackmusklerna för Bella åt både sidorna och upp. Men som sagt, en härlig upplevelse i övrigt! =)

God pasta och gott vin på "Bella Italia" innan Lejonkungen

Lördag;
Vi promenerade efter frukosten till Buckingham Palace där vi skulle titta på vaktombytet. Så mycket folk det var sa vi när vi kommer fram, och avspärrat med poliser överallt. Är det alltid så här på lördagar? Det visade sig visst att drottningen skulle komma hem. Vi förstod aldrig om det var hennes födelsedag eller någon annans men någont speciellt var det. Det var mängder med vandrande soldater i röda jackor och höga svarta lurviga hattar. Sen kom det ännu fler ridande soldater i typiska engelska dräkter och guldhjälmar. Även en orkester på hästar kom och spelade. Så småningom kom det tre vagnar dragna av hästar med kungligheter, bl a drottning Elisabeth!!! Det var roligt!
Efter spektaklet gick vi via Piccadilly Circus och Trafalguar squer till Westminster Abbey. Vi ville gärna se kyrkan inifrån och hade fått tips om "Evensong", även detta genom tidningen M, kl 15 skulle detta äga rum enligt tidningen men det visade sig vara kl 17. Vi passade på att ta en promenad längs med Themsen och Waterloo. När vi gick över bron mot Big Ben möttes vi av mängder med cyklande och rolerbladesåkande människor, alla fantastiskt mycket nakna! =) Detta var samma demonstration som Sara stött på tidigare under dagen. Så kom vi så småningom tillbaka Westminster Abbey och blev insläppta på baksidan av kyrkan för Evensong. Det var vacker sång som kyrkans mans-och-gosskör bjöd på. Det bads en del också, bl a för drottningen och för det engelska fotbollslandslaget! En rofylld upplevelse i en annars fartfylld stad.
Vi begav oss sen till Tate Modern där vi åkte upp till 7:e våningen och åt en god middag! =) Fantastisk utsikt! Mätta vandrade vi runt en stund och tittade på konsten för att sen vandra genom Londons nattliv hem till hotellrummet.

Redo för en dag som turist

Många hästar till drottningens beskydd

Mor och dotter på vift i London

Söndag:
Vandrade genom lyxiga kvarter till Kensington Gardens där vi vandrade genom parken in i Hyde Park och kom fram vi Marble Arch där vi åt var sin korv a´la New York style med kaffe till. Gott och välbehövligt, för nu bar det av mot en gnutta shopping på Oxford och Regents street. Sen var det dags för "afternoontea" som vi förtärde på ett typiskt engelskt café/restaurang. Varsin tekanna och ett par små söta, väldans goda, scones med grädde och sylt till. Detta lilla spektakel får bra betyg, hade det varit facebook hade vi tryckt på "gilla"-knappen!
Nu var det dags för en båttur på Themsen bort till Greenwich. Det var super att få sitta på övre däck i vinden och titta på London från vattnets sida. Skönt att sitta och beskåda också, då vi gått en del under dagen och speciellt gårdagen. I Greenwich köpte vi god kulglass av en svensk Anders. Vi var uppe vid Observatioriet och tittade på en fantastisk utsikt och vi utforskade tidslinjen och alla gradtal till alla andra tidslinjer där också. Sen promenerade vi ner på baksidan av berget längs med en av Londons äldsta gator. Mysigt ställe detta Greenwich dit vi skulle kunna åka tillbaka för att utforska lite mer. Klockan var nu ganska mycket och magarna började kurra lite (igen!). Vi tog en buss tillbaka in till centrala London och Liecester Squer där vi åt på en mysig italiensk restaurang. Återigen mätta och nöjda vandrade vi hem till hotellet igen, stackars cissi fick blåsor under fötterna...men hem kom vi i alla fall, orkade ta oss en liten virre och en bit choklad för att sen somna sött.

Afternoontea...

Greenwich bjöd på mumsig glass!

Måndag:
Frukost, ihop-packning, utcheckning. Sen var det dags för Cissi att ta sig ut till Heathrow och för Bella var det dags att åka mot Pineapple och dagens dansklasser.

Tack mamma Cissi för en underbar helg!