onsdag 24 februari 2010

Köttbullar köttbullar!

Det har vi ätit idag. Vi har nämligen varit på Ikea och införskaffat de sista småsakerna för att våra rum ska kännas sådär lagom mysiga. Det blev krokar, diskhandduk, litet rött bord o lite sånt som är bra att ha för Bella. Sara och Danne införskaffade rött sängöverkast, krokar, kort att sätta på väggen, också ett rött litet bord och lite andra prylar. Och såklart så köpte vi speglar. Och såklart så åt vi köttbullar. Och såklart så fikade vi. Vilket resulterade i att vi knappt orkade äta kvällsmat när vi kom hem. Men Bella och Sara provade ändå varsin Crumpet på inrådan av Mattiaz. Stor som en plätt, tjock och ska smaka som en blandning av pannkaka och våffla, typ. Och rostas i brödrost. Men vi vet inte om vi lyckades få till det riktigt...

Vi måste även meddela att vi tog oss både till och från Ikea utan större svårigheter, kanske för att Sara inte la sig i så mycket... Vi blev dock lite nervösa på hemvägen när vi för första gången sen vi kom hit fick vara med om en kontroll på våra Oystercard. Oystercarden är våra tunnelbane/busskort/tram (=spårvagn) som vi köpte när vi kom så vi skulle kunna åka massa tunnelbana och buss. Vi köpte våra så att de skulle gälla i zon 1 och 2. Sen gjorde vi en "top up" på dem, vilket betyder att vi fyllde på med lite extra pengar så vi kunde åka ut i zon 3, 4 och 5 också. Vilket vi gjorde idag, Ikea Croyden ligger i zon 3 eller 4. När vi skulle ut dit var det bara Bella som var duktig och blippade sitt kort. Vi andra missade det. Sara sa nåt om "Hoppas det inte kommer nån kontrollant". På hemvägen kom vi ihåg att blippa våra kort, och då kom det två kontrollanter när vi gått på spårvagnen. Vi hann bli smått nervösa, för tänk om vi ändå gjort fel på nåt vis. Men det gick så fint så, vi hade gjort alla rätt, och kunde fortsätta hemfärden. Danne med en blå kasse och ett bord, Bella med två speglar under armen och Sara med det andra bordet.

Det var allt för idag. Imorgon ska Danne på intervju för att få ett "national insurance number", typ ett engelskt personnummer för att få jobba.

Xoxo från oss!

5 kommentarer:

  1. Hej, och ÅÅÅH vilken trevlig blogg! Jag är också norrlänning och jag flyttar till london om ca 3 veckor.. Har inga som helst planer för vad jag ska göra FÖRUTOM att jag vill dansa! Pinapple studios verkar ju hur bra som helst, men jag hittar ingen prisinformation. Hur mycke kostar de per dansklass ungefär?? Thank yooooou! /Isabelle

    SvaraRadera
  2. Hej Isabelle!

    Tack så mycket:) Pineapple är jättebra, lite dyrt i längden dock, men så är det överallt. En dansklass kostar mellan 6-8 pund. De pengarna betalar du till läraren när du kommer in i danssalen. För att komma in på skolan måste du betala "membership" i entrén. Det finns dagspass som kostar 2 pund, veckopass och månadspass etc. Tar du bara nån klass då och då är det lättaste nog att bara betala day membership för varje dag du är där, tänker du dansa mkt är det bra att köpa längre medlemsskap, tror att man tjänar på det. Vi är här i ett halvår, så vi köpte medlemsskap för 6 mån, men vi får pengar från csn, eftersom vi är här i vår utbildning.
    Har du fler frågor är det bara att du hör av dig:)

    SvaraRadera
  3. Okej, tack! Då vet jag! :D Men visst är ni nybörjardansare? Jag har letat som en tok efter svenska dansutbildningar med anknytning till london bla bla, men inte hittat någon som inte krävt att man dansat en massa innan redan, vilket jag inte har, förutom när jag plockat ur diskmaskinen typ..

    SvaraRadera
  4. Vi har dansat ganska många år innan vi kom hit. Vi läser till danslärare i Sverige och gör typ en utbytestermin här.

    Det kan vara svårt att hitta dansutbildningar i Sverige som inte kräver förkunskaper, ett tips är att kolla folkhögskolor, förberedande utbildningar etc.

    På Pineapple har de klasser från beginner til advanced, så där finns nåt för alla.

    Hälsningar Sara

    SvaraRadera
  5. Jahaa okej! Förlåt, jag läste typ "musikhögskola" eller nåt. Ah, men då förstår jag! :) Jag ska definitivt prova på pineapple, man måste ju börja nånstans!

    tack för att ni tog er tid!

    /Isabelle

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Lång. Envis. Ganska snäll. Färgglad. Musikalnörd. Blivande danslärare.