måndag 22 februari 2010

Tankar om dans



Efter ännu en hård dag på Pineapple tyckte vi (Bella och Sara) att vi var värda lite fika. Så vi gick till Café Nero (hör och häpna, inte Starbucks!) i Covent Garden och satte oss. Där blev det världens dansseans (konstigt ord...) och vi satt i en timme och pratade dans och sen fortsatte vi med det hela vägen hem, vilket betyder i ungefär en timme till. Här är lite av vad vi kom fram till:

MUSIK:
Trots att vi nog aldrig kommer bli några hejare på det där med polyrytmer så lärde vi oss en hel del om relationen mellan musik och dans i Piteå:) Det är förvånansvärt många duktiga dansare här som inte verkar känna musiken i sina rörelser. Ofta tycker vi att folk stressar på i stället för att känna markeringar och våga vara i dansen med hjälp av musiken.

TEKNIK:
Som vår jazzlärare Linda säger: "I don´t care about high legs, I care about your technique". Ändå fortsätter folk att kicka som om det gällde livet när vi exempelvis gör grand battements. Och inte för att det är kul när folk gör fel, men vi tycker att det är skönt att vi har ögon för vilka tekniska fel som görs och hur vi skulle kunna korrigera dessa.

DANSLÄRARROLLEN:
Vi är verkligen våra egna lärare här. Lärarna på Pineapple går inte runt och petar och ger lika mycket konstruktiv kritik som vi är vana vid från Piteå, vilket betyder att vi måste vara mycket mer uppmärksamma på oss själva. Det är nyttigt att granska sig själv och att försöka korrigera sig själv så att det som är fel blir rätt.

Sara tycker att det faktiskt är ganska skönt att få testa sig fram lite. Att se och känna vad som är fel och pröva sig fram på olika sätt för att få det att bli rätt.

Bella längtar till det dagen då hon får undervisa andra igen och inte bara korrigera sig själv.

Vilket fint dansinlägg detta blev va? Är det en dansblogg så måste man ju reflektera över det man pysslar med.

För övrigt så regnar det här idag. Vi tänker på alla hemma i snöstormarna. Hoppas ni inte försöker åka tåg, vi såg på Aftonbladets hemsida att det inte går nämligen.
Vi väntar stenhårt på vårvädret här, vissa dagar glimtar det minsann till.

Danne vill tala om att han fortfarande döende.
(Man kan även kalla det förkylning, feber och röda ögon.)

Nu sitter vi köket alla tre. Bella ska äta bulgur med lax och grönsaker till kvällsmat, Sara och Danne ska äta potatis och torsk med nån spännande medelhavsröra som de hittade på Lidl.

Bella längtar efter en skogspromenad. Sara längtar efter glass. Danne längtar efter att ligga i soffan och zappa på tv:n. (Vi har ju då varken soffa eller tv här).




Bella längtar som sagt efter att undervisa, gärna i olika kreativa moderna utformningar.




Och Sara... ja, hon har blivit ganska duktig på att öva på sina commercial skills, med fyndiga än detta får vi hoppas

Det var allt för idag, vänner. We´ll be back!

Xoxo!

2 kommentarer:

  1. Denna veckan har vi teknikpass på mitt "pineappleställe".Dagens klass blev spinning.Man kan tydligen göra fel där också...Jag hade styret för högt.Jag föredrar afro där jag får göra som jag vill.
    Kan ni förklara för en utomstående vad commercial skills är jag har förmodligen missat massor i mitt dansanta liv.Ikväll ska jag inte ta en skogspromenad men jag ska äta glass , ligga på soffan och titta på tv.Kram Kinna

    SvaraRadera
  2. För övrigt skulle jag ut och åka tåg, men de gick som sagt inte så jag missade audition :(
    Puss på er!

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Lång. Envis. Ganska snäll. Färgglad. Musikalnörd. Blivande danslärare.