tisdag 20 april 2010

20 april

SARA:

Landskamp London-Sverige:

Vädret: I lördags gick jag i kortärmat för första gången. Pappa städade förrådet i Tranemo med mössa och vantar. Och det spelar ingen roll att Danne påstår att det är vår i Norrbotten. Det är SNÖ! Här är det SOL!
London-Sverige 1-0

Människorna:Det är ganska kul att bo i en stad där man blir kallad "madam" titt som tätt. Samtidigt kan jag bli lite trött på detta eviga "oh,sorry" eller "excuse me" överallt hela tiden varenda dag, om man så råkar nudda vid en människa. Plus att man aldrig riktigt vet om man kommer få hjälp om man behöver det eller enbart en dryg blick tillbaka, i en affär exempelvis. I Sverige är vi åtminstone konstant artiga och lite lagom kyliga. Man vet vad man har att vänta liksom. Lite beroende på om du är i Pite (Sveriges vänligaste stad) eller övriga Sverige förstås. Hm... ett poäng till vardera...
London-Sverige 2-1

Maten:Jag har sedan jag kom till London ätit kyckling, fisk och nån enstaka gång köttfärs. En köttbit har jag inte ätit sen slutet av januari (Mamma och pappa, kan vi grilla när jag kommer hem?). De verkar inte ha riktigt lika stark köttkultur i London som hemma. Eller så är det jag som är dålig på att hitta... Om detta är bra eller dåligt kan man ju diskutera, det var bara en liten parentes egentligen. När vi i början av vår London-vistelse bodde på hostel i Willesden Green och inte ville laga mat i det skabbiga köket så levde vi på färdigmat. Och är det nåt de kan i England så är det färdigmat! På Sainsbury´s och Morrissons finns alltid jättemycket billig och BRA färdigmat, till skillnad från de läskiga frysrätterna i Sverige. Poäng till London.
London-Sverige 3-1

Godis: Det finns ju Skittles i London, det gör det inte i Sverige. Och mängder med olika sorters choklad. (Man kan köpa mjölk med Mars-smak!). Men annars... näe. Det finns knappt lösgodis över huvudtaget=STORT FETT MINUS!. Även allt annat godis i Sverige vinner med hästlängder. Mmmm...Marabou... Poäng till Sverige.
London-Sverige 3-2

Starbucks:Finns inte i Sverige. Finns i London.
London-Sverige 4-2

Utbudet:Precis som Lisa och Minna i Sevilla har fått vanor med en städerska i huset;), så får jag vanor här i London på det stora utbudet. Det finns alltid något att göra. Och man kan alltid hitta det man behöver. Götet är inte så knussligt heller på det där, men med tanke på att jag ska flytta tillbaka till Pite efter sommaren så... hur ska det gå?
London-Sverige 5-2

Familj o vänner: Jag har två vänner i London. Eller ja, en just nu eftersom Bella sitter fast i Sverige. Jag har iallafall flera vänner i Sverige och massa familj. 5 extrapoäng till Sverige!
London-Sverige 5-7

Plus med London:
*Musikalerna!
*Starbucks
*Som sagt, utbudet på ALLT.
*Pineapple Dance Studios
*Skittles

Minus med London:
*Sjukt mycket folk! Att behöva stå i kö när man ska över en av de stora gatorna, ex Oxford Street är inte ok!
*Mjölken, den är äcklig!
*Att hela tiden räkna om svenska kronor till pund är jobbigt, framför allt för en som inte kan räkna...

Plus med Sverige:
*Nära och kära
*Godiset
*Att jag vet hur jag ska göra för att komma till sjukhus om jag bryter benet

Minus med Sverige:
*Vintern är för jävla lång i Piteå
*Det finns inget Pineapple
*Vart är alla musikalerna?
*Inget Starbucks!

För att sammanfatta så finns det plus och minus både med att bo i London och att bo i Götet/Piteå. Är jag inte rättvis så det förslår? Jo tack.

Och har vi sett skymten av Bella än? Nej...

Xoxo!

3 kommentarer:

  1. Sara, OM du bryter benet i London så tar du reda på vart närmaste sjukhus ligger, åker taxi dit och så hoppar du in och de hjälper dig. Gratis. ja inte taxiresan dock men sjukhuset.
    Kajsa har stenkoll ;)

    SvaraRadera
  2. Fin lista Sara! Det märks att jag inte lyckats ta mig över vattnet än för då hade det funnits en sak till på listan.. SKOGEN Sara, det finns SKOG i Sverige! Det finns det inte mycket av i London/England, men till och med i Stockholm är det inte klurigt och hitta en, åtmistone en mindre. =) 10 poäng extra till Sverige! Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. inte för att vara petig men London fick poäng för färdigmaten, hallå färdig mat, visst var den kanske lite bättre än den svenska men om man tittar på allt det goda köttet man kan tillaga i sverige med härlig cream bonjour eller bacon... mmmm 12.000 poa to la swezia. puss på dig älslking /Danne

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Lång. Envis. Ganska snäll. Färgglad. Musikalnörd. Blivande danslärare.